I de seneste år er salget af økologi i Danmark steget markant – flere og flere vil gerne betale ekstra for varer med det røde Ø-mærke, især i København og større byer. Økologi er ikke længere kun for øko-fanatikerne, men er for længst blevet allemandseje.
Sidste år blev der i den danske dagligvarehandel omsat økologiske varer for 6,9 milliarder kroner. Det er en stigning på 11,6 procent sammenlignet med året før. Går det som ønsket, vil tallet stige endnu mere.
Ifølge Coops ansvarlighedschef, Thomas Roland, er det ofte når forbrugerne får børn, at de begynder at gå efter sundere produkter og vælger at købe økologisk. Men mange vælger også økologi for at undgå pesticider og tilsætningsstoffer.
Især øko skyr, citroner og havregryn bliver foretrukket, og disse varer udgjorde hhv. 77, 61 og 50 procent af den økologiske omsætning i Coop i 2015.
Sidste år stod SuperBrugsen på Nørrebrogade i København for det største salg af økologi i kroner. Her blev der i 2015 solgt økovarer for 30 millioner kroner – næsten en tredjedel af butikkens omsætning. Nu vil resten af de 1.200 butikker under Coop prøve at følge med, i et forsøg på at fordoble salget af økologiske varer inden 2020.
Dansk Supermarked har også gjort sit for at øge salget af økologiske produkter, og i 2014 stod Netto for omkring en femtedel af Danmarks samlede detailomsætning af økologi. Samlet set solgte Netto flest økologiske varer blandt 14 detailkæder, efterfulgt af SuperBrugsen.
Den 4. april startede Coops fem kæder Irma, Kvickly, SuperBrugsen, Dagli’Brugsen og Fakta, hvad Coop kalder ”det store økoeksperiment”. I 14 dage vil der være ekstra lave priser på økologiske varer, og hermed lyder startskuddet på udfordringen om at fordoble økosalget i Danmark.
Forfatter: Redaktionen på ecolove.dk
Kilde: www.business.dk