Huden er kroppens største organ, og huden er dækket af tusindvis af porer, som alle bør betragtes som indgangspunkter til din krop.
Huden er som en svamp, som absorberer alt hvad du smører på den. Derfor er det lige så vigtigt at være opmærksom på hvad du bruger af produkter, som den mad du spiser.
Informationsalderen betyder, at folk er mere bevidste om ingredienser i fødevarer og andre produkter end nogensinde før. I bogen Food Forensics testede Mike Adams, Health Ranger, alt fra dagligvarer og fastfood til kosttilskud og proteinpulver. Hans resultater, der omfattede en række skjulte toksiner og tungmetaller, forstyrrer mange mennesker, og en lignende undersøgelse af skønhedsprodukter udført af Environmental Working Group (EWG) er lige så foruroligende.
Ifølge EWG har mere end 5.000 skønhedsprodukter en økologisk etiket eller bruger udtrykket i deres navn. Men mange produkter indeholder faktisk skjulte eller risikable ingredienser. Under deres Skin Deep database scoring system, som tildeler karakterer fra 1 (bedst) til 10 (værste) hvad angår ingrediens sikkerhed, fik mere end 250 såkaldte “organiske” produkter en dårlig score på 5 eller højere.
Ringe mærkeovervågning
Når det kommer til økologisk mad, er mærkningskravene blevet meget bedre gennem årene, men det skal bemærkes, at de stadig ikke er perfekte. Det er imidlertid en stor fejl at antage, at det samme gælder for skønhedsprodukter, fordi intet kan være længere fra sandheden.
Mens USDA i USA er ansvarlig for regulering af økologiske krav på farlige produkter, har de ikke almindelig jurisdiktion for kosmetik. Det er FDA’s område, og hvis du ikke allerede er klar over deres track record, så lad os bare sige, at man kunne ønske sig et langt bedre tilsyn med industrien fra deres side.
FDA har faktisk ikke en officiel definition af ordet “organisk”. FDA’s hjemmeside anfører følgende som svar på spørgsmålet om, hvorvidt de har en definition for begrebet:
“FDA regulerer kosmetik i henhold til Federal Food, Drug and Cosmetic Act og Fair Packaging and Labeling Act (FPLA). Udtrykket” organisk “er ikke defineret i en af disse love eller de regler, som FDA håndhæver under deres myndighed “.
Mange mennesker er overraskede over at opdage denne mangel på regulering. En nylig undersøgelse fra Federal Trade Commission (FTC), der blev gennemført i forbindelse med USDA, viste, at mange mennesker fejlagtigt tror, at personligt plejeprodukter, der hævder at være økologiske, skal opfylde regeringsstandarderne, mens en stor procentdel også er under falsk indtryk af, at sådanne produkter kun må indeholde økologiske ingredienser.
Kreative etiketter føre forbrugerne bag lyset
Nogle gange prøver industrien, at fører forbrugerne bag lyset, med kreative etiketter, for at omgåes reglerne. For eksempel, når skønhedsprodukter gør krav på at være lavet med “100% naturlige” eller “100% økologiske” ingredienser, betyder det normalt ikke, at hele produktet er lavet af naturlige eller økologiske ingredienser – det refererer normalt kun til en eller to specifikke naturlige eller økologiske ingredienser, som indgår sammen med en række farlige kemikalier.
Udtryk som “veganer”, “miljøvenlige” og endog “uparfumeret” og “hypoallergen” på etiketter er heller ikke ordentligt regulerede, så som forbruger, bør man ikke have tillid til produkterne i en købssituation.
Industrien bag disse såkaldte økologiske og naturlige produkter, forventes at nå 16 milliarder dollar frem til 2020 – dobbelt så stort et salg som i 2013 i USA alene – Måske er det tid til at industrien pålægges strengere tilsyn, for at hjælpe kunderne med at få de sikre produkter, de søger.
Indtil da er det en god tommelfingerregel at undersøge ingrediensetiketten og se, om du er bekendt med indholdet. Køb ikke noget der er fyldt med uforståelige ingredienser, selvom det hævder at være økologisk!
Kilder: NaturalBlaze.com – FDA.gov – EcoWatch.com – NewsMax.com
Forfatter: Redaktionen på ecolove