Dagligvaregiganten Coop har igangsat prisfald på sine økologiske varer. Virksomhedens plan er at nedsætte de økologiske varer, med 200 millioner kroner årligt, de næste fem år. Coop starter med at nedsætte priserne i grøntafdelingen, hvorefter de begiver sig videre ind til andre områder i butikken. Her kan du se en liste over, hvor prisfaldet starter, og hvor lavt det er.
Coop kaldte det selv for deres mest ambitiøse plan hidtil, da de besluttede sig for at sætte priserne ned på sine økologiske varer. Det skriver Berlingske.
I løbet af de næste tre måneder, vil vi kunne se et prisfald på de økologiske varer i Coops butikker. De næste fem år bliver der skabt et prisfald på 200 millioner kroner, hvilket svarer til en 1 milliard kroner når de fem år er omme.
De nye priser gælder for alle de butikker, som hører inden under Coops kæde. Heriblandt: Kvickly, SuperBrugsen, Dagli’Brugsen, Irma og Fakta. I dag skyder Coop prisfaldet i gang i grøntafdelingen, og begiver sig senere videre ind i butikken med flere prisfald.
Det er dog ikke alle varer, der falder med samme procentdel. Prisfaldet varierer fra produkt til produkt. Her er en liste over de varer, som får størst og mindst prisfald.
Falder mest:
- Økologiske æbler i pose falder godt 33 procent fra 24 til 16 kroner
- Økologiske appelsiner falder knap 21 procent fra 24 til 19 kroner
- Økologiske kartofter 1,5 kilo falder knap 30 procent fra 17 til 12 kroner
Falder mindst:
- Økologiske auberginer falder godt 7 procent fra 12,95 til 12 kroner
- Økologiske agurker falder godt 7 procent fra 12,95 til 12 kroner
- Økologisk rucola (og andet salat) falder godt 7 procent fra 12,95 til 12 kroner
Kilde: Business.dk
Coop forventer at salget bliver fordoblet
Med den nye plan forventer Coop, at salget af økologi vil stige, og at omsætningen hermed også vil stige, selvom priserne er lavere.
I 2013 lå detailomsætningen af de økologiske varer på 5,8 milliarder kroner, ifølge Danmarks Statistik. Det betyder, at hvis Coop sidder på 50 procent af salget, som de mener, at de gør, så svarede det til at Coop havde en omsætning på 2,9 milliarder kroner. I den sammenhæng betyder prisfaldet med 200 millioner kroner om året, en prisreduktion på knap 7 procent om året.
Henning Bahr, som er ekspert i detailbranchen og direktør i Retail Institute Scandinavia, mener, at det er en meget ambitiøs plan at nedsætte priserne på de økologiske varer. Henning Bahr har fuldt detailhandlen i Danmark i over 30 år, og han er helt sikker på, at forbrugerne vil ændre sine vaner med de nye prisfald hos Coop.
’Der er ikke nogen i den her branche, der giver hinanden andet end kamp til stregen – og det er hele tiden. Konkurrenterne vil reagere og gøre noget tilsvarende, hvis Coop får godt gang i det her. Det er der ingen tvivl om,’ siger han.
Henning Bahr siger også, at Coop ikke er den eneste som er med på ’sundhedsbølgen’. Dansk Supermarked, Kiwi og Rema100 har også stort fokus på økologi.
’Det passer selvfølgelig fint til Coops strategi, men det passer også fint til den sundhedsbølge, der har været i mange år i Danmark,’ siger han, og forklarer, at prisfaldet hos Coop kan få forbrugerne til at ændre indkøbsvaner.
’Jeg vil tro, man kan få sat skub i forbrugernes adfærd, så de mere eller mindre bevidst køber de økologiske varer,’ siger Henning Bahr.
I grøntafdelingen hvor Coop har igangsat sine prisfald, er et af de steder, hvor de danske forbrugere især prioriterer økologi. Tilbage i 2013 blev der omsat for 783 millioner kroner inden for frugt og grønt.