Blockeren erstatter junkfood-annoncer med humoristiske billeder af grøntsager, der sigter mod at tilskynde folk til at tænke over deres valg af mad
Sundhedseksperter er enige om, at reklame for junkfood er dårligt for vores generelle helbred. Faktisk estimerede nyere forskning, at børn under 16 år i Storbritannien i 2019 blev udsat for 15 milliarder junkfood-annoncer online, hvilket er en stejl stigning fra 700 millioner onlineannoncer i 2017.
Som svar er Storbritannien klar til at vedtage et total forbud mod online junkfood-reklamer. Men den bæredygtigt fødevarevirksomhed Simple Feast der sælger veganske måltidskasser har ikke tænkt sig at vente på, at lignende forbud når ud til andre lande, og har i stedet udviklet en annonceblokering, der tager sigte på stærkt forarbejdet, usund mad.
Blokeren erstatter alle annoncer med humoristiske billeder (gifs) af grøntsager. Ideen er at tilskynde folk til at tænke over deres valg af mad, og den rolle som reklame for junkfood spiller i disse valg. Simple Feast peger på forskning, der viser, at billeder af junkfood forbliver hos forbrugerne længe efter, at annoncerne er væk – hvilket påvirker deres købsvalg og spisevaner.
Mens mange annonceorganer modsætter sig Storbritanniens plan om at forbyde online junkfood-annoncer, viser denne, der er designet af det kreative bureau Another Copenhagen, at der er masser af muligheder for kreative muligheder.
Simple Feast udtaler, at hvad der adskiller denne annonceblokering, er den “humoristiske tilgang til et ret seriøst spørgsmål.” Virksomheden tilføjer: “Hvis vi kan få en avocado-båd til at få nogen til at reflektere over de typer mad, de normalt ser i onlineannoncer, og måske indse hvor ubalanceret opdelingen mellem annoncer for bæredygtighed vs uholdbar mad er, så er vi lykkedes.”
Det er ikke kun online fastfood-annoncer, der kan have stor indflydelse på forbrugernes adfærd: forskning har vist, at 92 procent af Instagram-brugerne siger, at de har fulgt et brand, klikket på deres hjemmeside eller foretaget et køb efter at have set en annonce på platformen. Mere end nogensinde før handler sociale medier om reklame.
Kilde: simplefeast.com
Foto kilde: Simple Feast
Forfatter: Redaktionen på ecolove