Det kan godt være online handlen fjerner nogle af bilerene fra vejene, men istedet tilføjer det en masse lastbiler
For nogle år siden skrev Edward Humes i sin bog Door to Door, om de underværker, og om hvordan de ting vi bestiller online-virker.
“Hver gang du besøger websteder som UPS, Amazon eller Apple for at finde ud, hvor i verden dit produkt eller pakke befinder sig, og hvornår det bliver leveret til din hoveddør, har du netop opnået noget, som mange mennesker for bare en generation siden, ville have spået var umuligt.”
Men nu skriver Humes i Time, at det ikke er så magisk og vidunderligt, når man kommer ned til den egentlige handling om at levere alle disse pakker, og hvad det gør ved samfundet.
“Vi opretter en lastbil tur hver gang vi klikker på det lokkende bekvemte “Køb” ikon. Og vi klikker meget på den knap!. Den gamle måde at handle på med shoppelister og en enkelt biltur til indkøbscenteret eller markedet for at foretage flere indkøb på en gang, er for længst borte. Nu bliver vi lokket af ubegrænset gratis fragt – og levering samme dag – til impuls-køb, et produkt ad gangen, spredt ud over mange dage og mange separate lastbilsleverancer.”
Dette har medført en enorm stigning i leverancer i byer, der ikke var designet til dette. Professor José Holguín-Veras fortæller til Humes: “Hvis vi alle fortsætter med at købe, som vi gør år efter år, uden hensyntagen til virkningen, er vi fordømt.”
Humes notere, at førerne af disse lastbiler ofte parkeret ulovligt; “Jeg har gjort en sport ud af at tage billeder af lastvogne i cykelbaner. Dette er en enorm faktor i trafikbelastning.”
Trafik data alene fra USA:
Lastbiler, som repræsenterer 7 procent af den samlede trafik, tegner sig for 28 procent af landets trængsel, ifølge seneste undersøgelser fra Urban Mobility Scorecard fra Texas A & M University Transportation Institute. Det kostede økonomien omkring 160 milliarder dollar i 2014 med hensyn til brændstofaffald, forurening og tabt tid, en stigning på 9 procent siden 2009. I samme periode steg mængden af tid amerikanere brugte på kollektiv trafik, 600 millioner timer, mens brændstofaffald skyldtes denne overbelastning steg 700 millioner gallon.
Humes udtaler yderligere: “Der er mange ting, der kan gøres for at reducere dette. Bygninger og huse kunne være udformet med egnede skabe, så drop-offs var meget hurtigere; Jeg elskede dem, som jeg så i Malmö, Sverige, hvor hvert skab og maibox kunne genprogrammeres til personen i bygningen, afhængigt af den nødvendige størrelse.”
Men måske ville den største ændring være at eliminere bestillinger til levering samme dag, så pakkerne kunne organiseres mere logisk og samtidig kunne levere flere pakker til en destination eller område adgangen. Det er i virkeligheden “Jeg vil have det nu” holdningen, der driver alle disse lastbiler ud på gaden. Som Humes bemærker, “Den sande pris for gratis forsendelse og forsendelser i myldretiden, som giver dårlig trafik, mere smog, drivhusgasemissioner, spildte ressourcer – “den pris” afspejles ikke i vores online indkøbsvogne.”
Faktisk, når man ser på det fulde billede, er det ikke bæredygtigt. Humes fortæller også: “Jeg har for nylig fulgt købet af et Apple Watch fra Kina til min hoveddør, det var chokerende at se hvor mange steder det røg hen; fra Suzchou til Anchorage til Louisville til Buffalo og tilslut Toronto. Havde jeg istedet hoppet på min cykel og bare købt det i Apple-butikken, hvor de sandsynligvis får dem leveret på en palle, i en lige linje, ville det nok have udledt en hel del mindre kulstof. Hvilket jeg så også gør fra nu af!”
Bør vi i virkeligheden tænke mere over vores brugeradfærd – købe mindre og mere lokalt?
Kilde: Treehugger
Forfatter: Redaktionen på ecolove