Norge vil forbyde salg af alle fossile brændstof-baserede biler i det næste årti, hermed fortsætter de deres tends til at blive en af de mest økologisk progressive lande på kloden.

Politikere fra begge sider af det politiske spektrum har angiveligt nået nogle konkrete konklusioner omkring at 100 procent af norske biler, skal kører på grøn energi i 2025.

Ifølge den norske avis Dagens Næringsliv; “FRP vil fjerne alle benzin biler” en overskrift, som henviser til den populistiske højreorienterede Framstegspartiet eller Fremskridtspartiet.

Imens er der nogle benægtelse fra andre højreorienterede repræsentanter.

Hvis forslaget består, ville det være særligt vigtigt, fordi en stor del af Norges midler afhænger af landets olieindustrien.

Beretningen følger meddelelsen om, at Norge bliver det første land i verden til at forpligte sig til nul skovrydning.

I forbindelse med et muligt 2025 forbud mod ikke-elektriske biler, roser Elon Musk administrerende direktør for amerikanske elbil selskab Tesla Motors forslaget.

Ifølge Aftenposten har det demokratiske parti og Venstre bekræftet Dagens Næringsliv´s rapport, imens siger FRP at der stadig bliver kigget på forslaget.

Hvis foranstaltningen fuldt ud bliver bekræftet, vil det være et mere ambitiøst forslag end
Labour´s forslag om at ingen nye diesel eller benzin biler skal sælges i 2030.

De fire parter, der regerer sammen, har også aftalt en ny klimaaftale om en klima afgift på elektricitet.

Omkring 24 procent af landets biler kører allerede på el, og det er en tung producent af vedvarende energi med mere end 99 procent af elektricitet omfattet af vandkraft / hydro power.

Norge satser også på at tredoble sin kapacitet af vindkraft i 2020, med en ny $ 3 mia investering i sektoren som blev godkendt i 2013.

Spørgsmålet er nu, om de er i stand til at opbygge den nødvendige infrastruktur for en sådan plan kan fungere. Det betyder flere og hurtigere ladestationer til de elektriske køretøjer, samt et behov for at bygge tankstationer for brintdrevne køretøjer. Sidstnævnte vil være, hvor det største arbejde ligger, -og spørgsmålet om de kan finde plads nok i deres budget til rent faktisk at gennemføre den nødvendige infrastruktur.

 

Forfatter: Redaktionen på ecolove.dk

Kilde: Indenpendent.co.uk