Modebranchen er blandt de største globale forurener, men førende mærker er begyndt at lufte deres beskidte vasketøj til fordel for nye bæredygtige tendenser.
Lynn og Lawrence, hatte producenter fra England, er ved at skabe fisker-stil hatte ud af Alpaca “et miljøvenligt dyr.” Brugen af bæredygtige fibre har også været med til at Lynn og Lawrence kan tilbyde bæredygtige jobs til peruanere.
Som en af de største industrier, har mode en reel magt der kan påvirke klimaforandringerne over hele kloden.
En anden ung dynamisk virksomhed Reformation, beliggende i Los Angels som har opnået berømthedernes interesse, blandt andet på grund af deres produktionsmetoder med mere gennemsigtighed, og deres tilgang til at bruge bæredygtige, økologiske materialer samt genbrugte metervare i deres kollektioner.
Reformation gør krav på udlevering af Amerikas kasseret tøj – hvoraf 99% kan genbruges. Måske mere spændende er Reformation forpligtelse til at opfylde moderne fashionistas æstetiske forventninger samtidig med de officielt kommentere de miljømæssige konsekvenser tøj har. Alt uden at ofre deres egen stil.
Bomuld er et stort problem for verden som Reformation forsøger at tackle. Bomuld bruges i næsten halvdelen af alle fibre, der anvendes til at lave tøj. Bomulds miljøpåvirkning ligger på to områder: vandforbrug og agro-kemikalier, som umiddelbart påvirker havet.
“Bomuld bruger 24% af verdens insekticider, og er yderst vand krævende. Det bruges i omkring to tredjedele af alle tøj, men erstattes bomuld med hør, som kun kræver 6 liter vand i stedet for 200 liter til én enkelt t-shirt, reduceres de negative miljøpåvirkninger drastisk”, Udtaler Yael Aflalo, Reformation´s grundlægger og administrerende direktør.
Nye målsætninger
Målet er at fremme bæredygtig produktion, da dagens marked som udgør størstedelen af de store masse produktioner med “hurtig mode” og fremkomsten af “engangs tøj” har ført den gennemsnitlige forbruger til at smide ca 37 kg tøj væk hvert år.
Alene i USA bliver der årligt smidt 11 millioner tons tekstiler ud. Endnu værre er at en stor del af dette tøj er lavet af plast (polyester, nylon, spandex …). Disse plastfibre kan tage op til 200 år for at nedbryde og har en usynlig, men dødbringende, effekt på vores oceaner.
Hver gang vi vasker vort tøj bliver bittesmå plastfibre frigivet som vores renseanlæg ikke kan filtrere. Blot et par nylon strømper kan efterlade 136.000 plastfibre. Disse små fibre oversvømmer vores vandløb og er 6 gange mere udbredt end plastik vandflasker på stranden.
Så hvordan gør vi genanvendelse og bæredygtige tekstiler cool?
Nudie Jeans har for eksempel fået sine kunder til at returnere deres gamle jeans ved hjælp af et økonomisk incitament. På trade-in metoden, får kunderne en rabat, og de gamle jeans vaskes, repareres, og videresælges med en “Good Environmental Choice” miljømærke. I denne proces, nedsætter Nudie jeans deres produktions behov og skaber også et omsætteligt, men miljømæssigt positivt salgsargument.
At købe en 100% bæredygtig garderobe er ikke let i dag. En pioner inden for øko mode, Stella McCartney og hendes linje legemliggøre en holistisk forståelse af problemet. Da hun og andre designere indarbejder en bæredygtig praksis udtaler hun, at det er vigtigt at være åbne for hvad der virker, men frem for alt, at det er “bedre at gøre noget end ingenting.”
Så lad os gøre noget
Som en af de største globale industrier, har modens 3000 milliarder globale markedsplads en meget reel magt for at flytte forbrugernes holding til moden og til bæredygtig mode. Ved at skabe bæredygtig mode og bæredygtige forretningsmodelleer og ændre økologi fra blot at være en tendens, til en opnåeligt livsstil, har industrien nu en mulighed for at nå nye demografisk og bevidste forbrugere.
Forfatter: Redaktionen på ecolove.dk
Kilde: The Huffington Post