Når kunder køber en strik fra Sheep Inc., modtager de ikke kun et produkt af høj kvalitet der er fremstillet af merino uld, de modtager også regelmæssige opdateringer om de får strikken stammer fra.
Sheep Inc. på New Zealand markedsfører sig som ”verdens første carbon-negative mode brand”. Edzard van der Wyck, medstifter af Sheep Inc., fortæller at deres produkter bliver scannet via et gult mærke i bunden af produktet, så kunderne kan følge produktionsprocesen, og dets carbon footprint.
Virksomheden sender også opdateringer til deres kunder om de får som de har købt en strik fra. Oplysninger som hvor fåret befinder sig, hvornår det er blevet klippet og hvornår det har fået lam.
Edzard van der Wyck håber at denne ordning i fremtiden vil få forbrugerne til at overveje deres indkøb, og få dem til at tænke mere over den negative belasting moden kan have på miljøet.
Ifølge van der Wyck er det ikke længere nok at fokusere rent på kulstofneutralitet og bæredygtighed. Produktet skal have sit eget salgspunkt, og fårene fungerer som en påmindelse om den sande pris modebranchen har.
Sheep Inc. har valgt en transparent forretningsmodel, som viser hvordan de arbejder, og samtidig har virksomheden valgt at geninvesterer 5 procent af omsætningen i biodiversitetsprojekter overalt i verden, hvilket modregner kulstofaftrykket i produktets rejse.
Kilde: www.sheepinc.com
Forfatter: Redaktionen på ecolove