Efter Shell forsøgte at lave olieboringer i Arktis, er de blevet godt upopulære hos mange nationer verdenen over. Det er også på den baggrund, at Lego længe er blevet skældt ud over at samarbejde med Shell, og at Greenpeace har lavet en kampagne og underskriftindsamling imod samarbejdet for tre måneder siden. Lego har nu valgt at droppe samarbejdet med Shell, og det er hvad Greenpeace kalder for sin største sejr nogensinde. 

Den danske legetøjskoncern Legos upopulære samarbejde med Shell stopper efter kontrakten udløber i år eller næste år. Dette valg er truffet ud fra at rigtig mange mennesker har protesteret omkring samarbejdet, fordi de ikke ønsker at støtte Shell når de køber Legoklodser til deres børn. Især miljøorganisationen Greenpeace har vist stor utilfredshed omkring samarbejdet, og yderligere har over en million forbrugere af Lego protesteret imod samarbejdet og skrevet under på Greenpeaces’ underskriftindsamling, hvor de kræver at samarbejdet må stoppe.

‘Jeg er sikker på, at det her bliver modtaget som et kæmpe slag i mellemgulvet på direktionsgangen i Shell. Det er første skridt i at stemple Shell og forhåbentlig resten af den aggressive olieindustri med planer i Arktis som dårligt selskab. Og det er en rigtig effektiv måde at stoppe deres indtog i Arktis på, før det er for sent,’ siger Birgitte Lesanner, der er kampagneansvarlig for Greenpeace i Danmark.

Kampagne imod Lego og Shells samarbejde

I kampagnen imod samarbejdet har Greenpeace lavet en video, som er en af de mest sete af den type. Videoen handler om et arktisk Lego-landskab, hvor der er inuitter, isbjørne og slædehunde, men også julemanden og hovedpersonerne fra The Game of Thrones og The Lego Movie finder sted i det lille landskab, som er bygget af 120 kilo legoklodser. Alt ser fint ud i det fine landskab indtil olien begynder at stige og oversvømme alt og alle, kun flaget med Shells logo er oprejst over olien. Olien repræsenterer selvfølgelig Shell og deres gøremål på Arktis. Videoen har vundet millioner af hjerter over hele verdenen, og det er da også derfor at folk har skrevet under og støttet Greenpeace med så meget gå-på-mod i denne sag.

Stopper samarbejde fra næste kontrakt

Forbrugerne som ønsker at blive ved med at købe Lego til deres børn, ønsker ikke at støtte Shell indirekte hver gang de køber nyt legetøj til deres børn. Forældre, forbrugere og interesserede mennesker generelt, kræver at kunne købe Lego uden at støtte industrien som ønsker at bore efter olie i Arktis. Heldighvis for forbrugerne har Jørgen Vig Knudstorp, som er kontorchef i Lego sagt til Politikken, at samarbejdet slutter efter denne kontrakt. Der vil i fremtiden ikke blive forlænget eller lavet nye kontrakter med Shell som der blev gjort før i tiden.

Vil ikke bryde den nuværende kontrakt

Ifølge kontorchefen ønsker Lego ikke at bryde den nuværende kontrakt. Denne kontrakt blev lavet i 2011 og giver Shell lov til at sælge speciel-designede legomodeller som Ferrarier på sine tankstationer. Ifølge avisen giver denne kampagne Shell en pr-værdi på minimum 600 millioner kr.

På Politikkens hjemmeside ser det ud til, at samarbejdet vil ende enten i år eller til næste år. Det eneste kontorchefen røber er, at samarbejdet med Shell i fremtiden ikke vil blive forlænget.

‘Vi vil gerne gøre det klart, at som tingene står, vil vi ikke forny den fælles marketingkontrakt med Shell, når den nuværende kontrakt udløber,’ skriver Jørgen Vig Knudstorp.

Kontorchefen gør dog opmærksom på, at det er en uenighed imellem Greenpeace og Shell, og at Lego slet ikke burde have været indblandet til at starte med. Og Jørgen Vig Knudstorp understreger, at de slet ikke er enige med Greenpeace’s metoder at handle på.

‘Som vi har sagt før, så er vi af den klare overbevisning, at Greenpeace burde kommunikere direkte med Shell. Vi mener, at Legos brand, og alle der holder af kreativ leg, aldrig burde have været en del af kontroversen mellem Greenpeace og Shell,’ skriver han i erklæringen.

Kæmpe underskriftindsamling

Greenpeace som er en global miljøorganisation, har i et par måneder samlet underskrifter på sin hjemmeside imod Legos samarbejde med Shell. Folk har siden juli-måned kunnet skrive under på opfordringen, og for nyligt rundede antallet af underskrifter op til over 1 million.

Greenpeace’s utilfredshed omkring samarbejdet består af, at Lego ikke kan tillade sig at reklamere med Shell som leder efter olie og gas i Arktis. Greenpeace fralægger dog, at de skulle have presset Lego til at tage beslutningen. Det er en af de første gange at det lykkedes en organisation at få et multinationalt selskab til at føle sig under pres, blot ved at lave en kampagne om en samarbejdspartner. Nogle forbrugere kritiserer Greenpeace’s måde at arbejde på, men Greenpeace børster hurtigt kritikken af sig og mener ikke at Lego er et offer for deres kampagne.

‘Lego er ikke et uskyldigt offer for en Greenpeace-kampagne. De gik ind i en enormt pr-samarbejde med helt åbne øjne. Det var en forkert beslutning – og nu har de ændret den. Det er dejligt,’ siger Birgitte Lesanner.

Greenpeace har skabt historie

Kommunikationeksperten Jesper Højberg Christensen, der er bestyrelsesformand i kommunikationbureauret Advice, har aldrig set noget lignende, han fortæller at han aldrig før har set sådan et stort firma bøje sig for en organisations kampagne. Greenpeace har skabt verdenshistorie. Lego nægter dog at de skulle have gjort noget forkert, og opfører sig mere som et offer. Måske er det på grund af Legos altid gode rygte, at de har bøjet sig i støvet for kampagnen og forbrugernes underskrifter.

‘Jeg har aldrig set noget lignende. Det er et totalt knæfald. Omvendt vil de i ord ikke vige en tomme fra, hvad de sagde i juli. Det eneste, de får ud af det, er, at de siger, at Greenpeace er stærkere end dem, og at det er vildt uretfærdigt. De nægter at indrømme, at de måske har begået en fejl,’ siger han.

Se videoen som Greenpeace har lavet om Legos samarbejde med Shell.

Kilde:

 http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2014/10/09/093120.htm
http://politiken.dk/oekonomi/virksomheder/ECE2418605/lego-boejer-sig-for-greenpeace-og-dropper-shell-som-partner/