Green Key startede ud som Den Grønne Nøgle, men turismens miljømærke har siden etableringen i 1994 udviklet sig til at gå langt ud over Danmarks grænser.

Turismens mest udbredte miljømærke blev etableret i Danmark for over 20 år siden, og er nu at finde i over 50 lande over hele verden. Trods en del modstand fra branchen i begyndelsen, lykkedes det Green Key at slå igennem med den grønne nøgle – et symbol på miljøvenlig virksomhedsdrift.

For at få miljømærket, skal virksomhederne opfylde en del kriterier. For eksempel er det for hoteller obligatorisk at alle nye toiletter har dobbeltskyl, at regnvandet opsamles og genanvendes, og at der løbende tjekkes for lækager.

Der gives ekstra point for nedbrydelig emballage til engang-sæber, ligesom personalet skal uddannes i korrekt dosering af rengøringsmidler for at belaste miljøet mindst muligt. Kriterierne er sat ud fra en viden om turistbranchens største belastninger for miljøet, og det giver virksomhederne en mulighed for at tage ansvar for sit aftryk i miljøet.

Under skybruddene i København i 2011 og 2014 fik Green Key ødelagt hele sit historiske arkiv – en hændelse som dog kun forsikrede virksomheden i at deres indsats for miljøet er nødvendig.

Historien er nu genskabt i et nyt dokument, som kan fortælle Green Keys historie fra første spadestik helt op til i dag, hvor Green Key mærket kan findes hos flere end 2.370 virksomheder over hele verden, fordelt på bl.a. hoteller, campingpladser, restauranter og turistattraktioner.

Forfatter: redaktionen på ecolove.dk

Web: www.greenkey.global