Salget af elbiler fortsætter med at stige i Europa, mens markedsrapporter også forudser betydelige stigninger i Asien i de kommende årtier, så der er ingen tegn på opbremsning.
I modsætning til Australien, hvor tallene af salget af elbiler næsten ikke er eksisterende, viser de seneste månedlige registreringsafgifter statistik fra Det Forenede Kongeriges handel Society for Motor Manufacturers & Traders (SMMT), som netop er udgivet, en 31,8 procent år-til-år stigning i nye plug-in rent elektriske og hybridbiler i Storbritannien i juni.
Med det samlede ny salg i de første seks måneder af året som ligger på 20.000, skal dette tal sammenholdes med knap 15.000 nye EV og hybrid salg for hele sidste år.
Samlet set udgør kulstoffattige køretøjer stadig kun en lille del af den samlede britiske flåde, men da regeringens Plug-In Car Grant blev lanceret i januar 2011 for at tilskynde EV optagelse blev i alt 66,296 støtteberettigede biler, som omfatter ren elektrisk, diesel hybrider og benzin hybrider, registreret, så tallene stiger hurtigt.
Nyheden følger en National Grid rapport tidligere i sidste uge om Storbritanniens fremtidige energibehov, og som rejste forventningerne til EV vækst fra tidligere år.
I bedste fald vil afkastet af de store investeringer og miljømæssige ambitioner, som projicerede at der kunne være så mange som 5,8 mio elbiler på britiske veje i 2030, stigende til 9,7 millioner i 2040.
Selv i værste fald, med lave investeringer og ambitioner, forventer National Grid fortsat at elbiler på de britiske veje vil stige til næsten otte millioner i 2040.
Men selvom man tager udgangspunkt i worst-case scenario, ser det mere og mere sandsynligt ud med forventningerne, da flere friske initiativer som har til formål at tilskynde EV optagelse har ramt gaderne.
For eksempel vil EV chauffører også kunne drage fordel af gratis parkeringspladser, den første i en serie af landsdækkende initiativer, der finansieres via regeringens Go By finansiering Ultra Low afslutning.
Med 12.000 samlede salg til dato, er Nissan Leaf den mest populære elbil i Storbritannien.
Men EV entusiasme er langt fra blot et britisk anliggende.
På en uge, har strengere trafikale restriktioner i Paris, også vist enorme stigninger i statistikken af anslåede salg af elbil i Frankrig.
Der var 2600 nye EV registreringer i Frankrig maj 2016, som repræsenterer en kæmpestor 44 procent stigning i forhold til samme måned sidste år, og gør det meget sandsynligt, at disse salg vil toppe med 45.000 ved udgangen af året.
Ifølge EVObsession, er den største sælgende EV i Frankrig Renault Zoe med mere end 5200 salg siden starten af året, efterfulgt af Nissan Leaf med lidt over 2000 salg.
I mellemtiden håber den tyske regeringen, at en omkostning incitament for elbiler som træder i kraft i denne uge, yderligere vil øge optagelsen i landet hen imod sit mål om en million elbiler på de tyske veje i 2020.
Fra denne weekend, vil købere af elbiler i Tyskland modtager en købs præmie på 4000 euro. Omkostningerne, deles ligeligt mellem regeringen og bilproducenterne, rapporterer det franske nyhedsbureau AFP,
Købere af genopladelige hybridbiler kan drage fordel af en præmie på 3000 euro. Incitamentsprogrammet løber indtil den tyske regerings budget på 600 mio euro er nået, eller indtil senest 2019.
En nylig rapport fra HSBC Global Research om investeringsservice temaer, har i løbet af det næste årti forudsagt en dramatisk stigning i EV ejerskab i Asien.
Rapporterne antyder at den forventede stigningen, vil blive drevet af et fald i lithium-ion batteri priser og en særlig stærk efterspørgsel i Kina siden Volkswagen skandalen for emissioner brød ud sidste år.
Endnu mere ambitiøs end Tyskland, er Kina der sigter efter at have fem millioner elbiler på vejene i 2050, og rapporten vurderer andelen af landets biler, der er elektrisk i 2030 vil stige fra 0,4 pct i 2014 til 3,8 pct i 2020.
Gode nyheder, i hvert fald, for Kinas batteri og bil komponent beslutningstagere.
I det kommende årti vil der sandsynligvis ses store forstyrrelser i bilindustrien, der bliver nødt til at reagere på væsentlige ændringer i kørsel vaner, som verden nærmer sig en grønnere økonomi.
Forfatter: Redaktionen på ecolove.dk
Kilde: econews.com