Beijing i Kina har altid været kendt som en cykelby, men den tid er ved at være ovre. Middelklassen vokser, og det gør lysten og mulighederne for at købe sig en bil også.
Man ser ikke længere så mange cykler på Beijings gader som man gjorde før i tiden. Der var engang, hvor enhver kineser ønskede sig en cykel, men nu er det kun underklassen som må ty til jernhesten. Beijings gader bliver i stedet fyldt med flere biler som BMW’er og Audi’er, som i dag er lige så populære, som cykelmærkerne Gyldne hjort og Flyvende due var et par år tilbage. Det skriver DR.
Imellem 2005 og 2014 steg indbyggertallet i Beijing fra 15 mio. til over 21 mio.. Imens befolkningstallet har vokset sig større, er antallet af cykler kun steget en lille smule, hvorimod antallet af biler er steget fra 1.8 millioner i 2005 til 5.5 millioner i 2014. Det voksende antal af biler går hårdt ud over cykellisterne.
Et par år tilbage udtalte en 20-årig kvinde i et kinesisk tv-program, at hun hellere ville græde i en BMW end at grine på en cykel. Denne sætning fik blodet til at koge over på de sociale medier, men nu illustrerer sætningen fint, at Kina har fået smag for kapitalismen og den voksende middeklasse samt voksende økonomi.
Bilerne parkerer på cykelstierne
Ye Mei er en kvinde, der arbejder i en cykelbutik i Beijing. Personligt cykler hun selv på arbejde hver dag, for sit helbred og miljøets skyld. I cykelbutikken bliver der solgt cykler til middel priser mellem 500-1500 kr., de billigste på markedet bliver solgt for 300 kr.. Ye Mei fortæller, at cykelsalget går nogenlunde, men ikke som dengang da Beijing var en cykelby.
’I 1970’erne og 1980’erne, var der mange cykler på gaden. De brede cykelveje, var fyldt med strømme af cyklister, den ene flok cykler efter den anden fyldte gaderne. Nu er cykelstierne tomme,’ siger Ye Mei.
Bilisterne i byen er meget aggressive. De parkerer hvor de vil, også på de brede cykelstier, uden at blinke eller at give signal til de cykellisterne. Billisternes opførsel gør det endnu sværere for de bløde trafikanter at begå sig i det kinesiske trafikkaos.
Umuligt at trække vejret for bilos
I cykelbutikken kommer der en kunde, Wang, som leder efter en cykel til sin mor.
’Hun skal ikke have en elektrisk cykel, som ellers er voldsomt populær, for hun har brug for at bevæge sig,’ siger han.
Wang har selv flere cykler og er bekymret for byens udvikling.
’Der må ikke komme flere biler i Beijing nu. Hvis der kommer flere, så bliver det fuldstændig umuligt at trække vejret,’ siger han.
Alle i Kina ønsker sig en bil, fordi bilen og en fast ejendom er lig med succes. Samtidig er der ingen der ønsker, at deres børn skal indånde den forurenede luft. Beijing er blevet så forurenet, at indbyggerne må benytte masker med indbyggede filtre, for at beskytte sine luftveje.
Den kinesiske regering står bag problemerne
Det var helt bevidst, at den kinesiske regering skabte de store problemer i trafikken. De rådede nemlig befolkningen frem til privatbilisme og at prioritere bilindustrien.
Grunden til deres prioritering er blandt andet, at bilindustrien skaber arbejdspladser og fremmer industrier såsom stålindustrien hvori der også er arbejdspladser. Også den store udbygning af vejene skaber vækst på arbejdspladserne. I dag har Beijing seks ringveje, men den syvende er allerede på vej og forventes at stå færdig i 2017. Den syvende ringvej skal være 1000 kilometer lang, og derfor kaldes den for en mega-ringvej.
Den nye mega-ringvej skal på sigt være med til at skabe en ny mega-by, hvor der kan bo 100 millioner mennesker.
Men det er ikke alle der kommer til at eje en bil i Kina. De mest fattige ses stadig cykle rundt og sælge varer fra deres cykler, og for dem er tanken om at eje en bil, kun noget de kan drømme om.