Sidste sommer fremlagde dagligvaregiganten Coop strategien ’madmanifestet’, som nu bliver realiseret. Coop vil lave et prisfald på økologiske varer på en milliard kroner, og forventer at sælge dobbelt så mange økologiske varer om fem år, end de gør i dag. Det skriver Berlingske.
Forbrugerne har ventet spændt siden Coop offentliggjorde sin nye ’madmanifestet’, som er en strategi for, hvordan Coop vil sælge sine varer i fremtiden. Nu ser det ud til, at dagligvaregigantens direktør Peter Høgsted har taget et aktivt initiativ for at igangsætte strategien.
Strategien består af seks punkter, hvor et af dem er at ’gøre økologi til hvermandseje’, og nu offentliggøres det, hvordan Coop har tænkt sig, at det skal foregå. Målet er, at der skal sælges fem gange så mange økologiske varer i Coops butikker inden for de næste fem år. Salget skal hæves fra fem milliarder kroner til ti milliarder kroner, som de vil opnå ved at sætte prisen ned på de økologiske varer med 200 millioner kroner de næste fem år, hvilket kommer til at svare til en milliard kroner. De butikker som strategien gælder, er Coops egne butikker herunder: Kvickly, Irma, SuperBrugsen, Dagli’Brugsen og Fakta.
Kunderne virker glade for nyheden, det viser sig nemlig, at netop et prisfald kan få dem til at vælge mere økologi fremover.
’Når vi spørger kunderne, siger 40 procent, at de helt klart vil købe flere økologiske varer, hvis priserne er lavere. Derfor går vi ud og sætter priserne ned for at prøve at booste omsætningen,’ siger Coops food-direktør, Jens Visholm.
Coops tiltag er ambitiøst
I sommeren 2014 fremlagde Coop sin nye strategi, som blandt andet skulle være med til at forbedre den danske madkultur. Herefter var der en stor debat om danskernes kostvaner, hvor fødevareministeren Dan Jørgensen (S) stod i spidsen. De danske supermarkeder blev kritiseret for, ikke at gøre nok for, at danskerne købte sunde fødevarer og dermed fik et bedre helbred.
Nu er Coop kommet med et tiltag, som eksperten i forbruger-trends og markedstendenser inden for detailhandel, Flemming Birch, mener er meget ambitiøst.
’Ja, jeg synes, det lyder ambitiøst. Fra 2005 og årene efter så vi voldsomme vækstrater på økologi hos privatforbrugerne. De vækstrater har man ikke kunne følge siden. Der har været vækst på et meget lavere niveau, og mange har talt om, at økologien har nået et naturligt leje. Derfor bliver det interessant at se, om den rent faktisk har det, hvis man gør noget konkret,’ siger han og understreger, at hvis man vil ændre forbrugernes købsvaner, så er det især vigtigt at have fokus på prisen.
Der er lige netop behov for, at Coops kunder ændrer indkøbsvaner. Virksomheden måtte i sit regnskab fra 2013 se sit dårligste regnskab i øjnene i ni år, fordi der var et driftsoverskud på 85 millioner kroner, uden bidraget fra de selvstændige brugsforeninger. I 2012 havde man ellers troet, at det kommende år ville have set bedre ud end det tidligere med 287 millioner kroner. Hvis man spørger Jens Visholm, så er det ikke den gode gerning som trækker i Coop, men interessen for bedre forretning.
’Der er elementer af ideologi i det, men vi tror også på, det er en god forretning. Vi ved, at vores økologiske kunder er købestærke, kvalitetsbevidste kunder, som har et væsentligt højere gennemsnitskøb end andre kunder, så der er da elementer af ideologi i det her, men det er altså frem for alt hardcore business,’ siger Jens Visholm.
Prisfald over de næste tre måneder
Inden for de næste tre måneder vil kunderne kunne se prisfald på økologiske varer i dagligvarekæden. Mandag d. 5. januar starter prisfaldet af økologisk frugt og grøntsager, hvorefter kød og andre varegrupper bliver sat ned i løbet af de næste par måneder. Coop holder dog fast, at økologien ikke bliver billigere end de konventionelle varer, og kan ikke garantere, hvor stor prisfaldet er på de økologiske varer bliver. Dog gælder prisfaldet i alle Coops butikker i hele landet.
’Det bliver lidt forskelligt, hvor meget priserne bliver reduceret. På nogle produkter vil det være relativt meget, på andre produkter vil det være relativt lidt. Der, hvor prisafstanden til det konventionelle alternativ er for stor, sætter vi priserne relativt mere ned,’ siger Jens Visholm.
Det forventes, at andre supermarkedskæder også hopper med på bølgen og sætter priserne ned på de økologiske varer, men det har ikke været muligt at få en kommentar fra Dansk Supermarked, som er Coops største konkurrent. Men det siges fra kommunikationsafdelingen, at virksomheden ’har tænkt sig at fortsætte med at have konkurrencedygtige priser’.