Det solcelledrevne elektriske fly er designet til at operere ubemandet i stratosfæren
BAE Systems har udviklet et solcelledrevet elektrisk fly, PHASA-35, som er designet til at operere ubemandet i stratosfæren. Fartøjet vil kunne forblive i luften i op til et år, og potentielt tilbyde et alternativ til satellitter.
Flyet har et vingespænde på 35 meter, og blev designet og bygget på mindre end to år i samarbejde med det britiske firma Prismatic, som BAE siden har erhvervet. Flyet drives af solen om dagen og af batterier med lang levetid om natten. Det er designet til at tilvejebringe en stabil platform til operationer som observation, overvågning, kommunikation og sikkerhed. PHASA-35 har allerede afsluttet sin jomfruflyvning.
Ifølge BAE er PHASA-35 designet til at give militære og kommercielle kunder et alternativ til satellitbrug. Virksomheden hævder, at muligheder såsom levering af kommunikationsnetværk, inklusive 5G, katastrofeservicetjenester og grænsebeskyttelse, kunne leveres af PHASA-35 til en brøkdel af satellitprisen. Udviklingen af flyet er blevet sponsoreret af UK’s Defense Science and Technology Laboratory og Australian Defense Science and Technology Group.
”At gå fra design til flyvning på mindre end to år, viser at vi kan løfte den udfordring den britiske regering har sat industrien til at levere et Future Combat Air System inden for det næste årti,” sagde Ian Muldowney, teknisk direktør ved BAE Systems.
Flyvning med alternativ energi er en idé med hurtig stigende popularitet. Mens PHASA-35 er designet som et ubemandet transportmiddel, arbejder en række virksomheder også på at udvikle bemandede solplaner. Disse inkluderer SolarStratos, der er ved at udvikle en solcelledrevet to-sæder der kan nå stratosfæren, og ZeroAvia, der er ved at udvikle en brintdrevet flyver.
Yderligere flyforsøg er planlagt til senere på året, og flyet kunne komme i kommercielle operationer inden for 12 måneder efter dets færdiggørelse.
Kilde: www.aesystems.com
Forfatter: Redaktionen på ecolove