Nystartet virksomhed i Holland har netop introduceret verdens første soldrevne langdistancekøretøj
Den hollandske virksomhed Lightyear udfordrer Tesla, med deres elbiler der pumpes ud af bilindustrien; er det fremtiden for bæredygtig transport?
Virksomheden har netop introduceret verdens første soldrevne langdistancekøretøj – en futuristisk fem-sæders sedan med solpaneler på dets ydre, kaldet Lightyear One.
Lightyear blev født ud af Solar Team Eindhoven, baseret på Eindhoven University of Technology og har søgt at udnytte sin teknologi siden 2012. Virksomheden blev grundlagt i 2016 efter at have fået en tilstrømning af tilskud og investeringer efter deres eksemplariske arbejde med forskellige solcelle drevende køretøjer.
Lightyear One prototypen blev introduceret i sidste uge til et lille publikum af investorer, partnere, kunder og medier, men har allerede sikret 100 ordrer, der skal leveres i 2021.
Medstifter og CEO Lex Hoefsloot fortæller:
“Dette øjeblik repræsenterer en ny æra af kørsel. To år med at drømme, tænke og arbejde hårdt har ført til denne milepæl, hvilket er et stort skridt i retning af at nå vores mission om at gøre ren mobilitet tilgængelig for alle.”
Lightyear One sport har en aerodynamisk form svarende til 1980’erne Citroën CX, og et unikt hjulmotor system, der fjerner behovet for transmission, hvilket giver køretøjet mere plads til et større batteri.
Virksomheden sigter mod at følge fysikkens love, så plug-in-bilen kan få “det meste ud af hver solstråle”, ifølge en pressemeddelelse.
Virksomheden tilføjede:
“Hovedformålet med dette projekt er at udfylde det hul, hvor elbiler kommer til kort, fordi forskning har vist, at rækkevidde og manglende ladningsmuligheder bliver de største bekymringer for de fleste mennesker, når de overvejer elbiler.”
Bilen har angiveligt kun halvdelen af energiforbruget som lignende biler på et batteri, der kun er to tredjedele af Tesla S, men med langt større rækkevidde under ideelle forhold.
Tag og kølehjelm er dækket af fem kvadratmeter integrerede solceller i holdbart sikkerhedsglas. Bilen er også konstrueret ved hjælp af lette, højteknologiske materialer der opfylder passagerernes sikkerhedsstandarder, ifølge firmaet.
Lightyear One kan også tilsluttes en oplader med op til 450 km. per nat fra enhver stikkontakt. Virksomheden hævder at bilen næsten kan køre 800 kilometer på en enkelt opladning, forudsat at den har tilstrækkelig sollys til solpanelerne, og 400 km. under omstændigheder hvor den ikke modtager solenergi.
Bilen er prissat til omkring 900.000 DKK, og appellere derfor mere til luksusforbrugere, Hoefsloot er dog sikker på at fremskridt inden for solbiler i sidste ende vil medføre et fald i priserne, og virksomheden har allerede en billigere model i deres pipeline.
Og med de lave driftsomkostninger per km. plus det minimale miljømæssige fodaftryk er Hoefsloot sikker på, at Lightyear One kan bidrage til at reducere de globale CO2-emissioner forårsaget af private køretøjer.
Hoefsloot udtaler:
“Dette vil vise sig at blive vores vigtigste vendepunkt i den nærmeste fremtid, og det vil bane vejen for en bilflåde, der er et hundrede procent bæredygtigt.”
Kilde: www.lightyear.one
Forfatter: Redaktionen på ecolove