Klimaprisen er givet for TerraCycles samarbejde med Procter & Gamble om at skabe verdens første genanvendelige shampooflaske lavet med strandplast
TerraCycle er en innovativ genanvendelsesvirksomhed og en global leder i at genanvende svært genanvendeligt affald. De har samarbejdet med Procter & gamble om at udvikle verdens første fuldt genanvendelige shampooflaske lavet af strandplast. Dette belønnes nu med FNs ”Momentum of Change Lighthouse Activity” pris.
Læs: Procter Gamble lancere shampoo flasker lavet af 2-600 tons genbrugsplast
TerraCycle vil modtage denne prestigefyldte pris i Bonn, Tyskland i november under FNs konference for klimaforandringer (COP23).
Shampooflasken, lavet af verdens førende shampoomærke, Head & Shoulders, indeholder 25 % strandplast samlet fra kystområder i hele Europa, her iblandt Thy og Fanø i Danmark. TerraCycle styrer indsamlingsprocessen og samarbejder med NGO’er, frivillige og andre organisationer på tværs af seks kontinenter. Projektet var først annonceret under World Economic Forum i januar og de første flasker kunne findes på hylderne i Frankrig i løbet af sommeren.
”Vi er utroligt beærede over at blive anerkendt for vores og vores partneres hårde arbejde for at gøre noget ved nogle af verdens største miljøproblemer,” sagde TerraCycles CEO, Tom Szaky. ”Vi håber at den opmærksomhed projektet skaber kan hjælpe med at gøre folk mere opmærksomme på hvor stort et problem strandplast reelt er og vil inspirere folk til at involvere sig.”
TerraCycle er kendt for at udvikle videnskabelige løsninger til svært genanvendelige produkter, såsom chips poser, kaffekapsler, kuglepenne og endda cigaretskodder for at omdanne dem til nye råmaterialer.
I Europa opererer TerraCycle på 12 markeder – Storbritannien, Irland, Frankrig, Spanien, Belgien, Holland, Tyskland, Østrig, Schweiz, Norge, Sverige og Danmark.
”Momentum for Change” initiativet, drevet af FNs sekretariat for klimaforandringer, sætter fokus på nogle af de mest innovative, skalérbare og praktiske eksempler på hvad folk på tværs af kloden gør for at bekæmpe klimaforandringerne. ”Momentum for Change” er en del af en større indsats for at mobilisere handlinger og ambitioner, mens de nationale regeringer arbejder på at implementere klimaaftalen fra Paris samt verdensmålene for bæredygtig udvikling. TerraCycle, P&G og SUEZ fik én af fire priser i kategorien “Planetary Health” og var én af blot 19 vindere i alt.
”The Lighthouse Activities” 2017 består af en række projekter og personlige historier der alle berør bæredygtighed, klimabeskyttelse, miljøbevidsthed og social ansvarlighed. Den komplette liste af ”The Momentum for Change Lighthouse Activity” vindere 2017 blev offentliggjort under en ceremoni torsdag den 12. oktober i Berlin, Tyskland.
Kilde: www.terracycle.dk
Forfatter: Redaktionen på ecolove