Rent hår, rene strande: Denne sommer, vil Procter & Gamble lancere en limited-edition af Head & Shoulder shampoo, lavet med op til 25 procent strand plast, i Carrefour supermarkeder over hele Frankrig
Procter & Gamble (P & G) har meddelt, at de vil producere en limited-edition serie af genanvendelige Head & Shoulders shampoo flasker, der bruger plastaffald fra strandene.
Initiativet, der ifølge P & G er verdens første virksomhed, som vil anvende shampoo flasker lavet ved hjælp af op til 25 procent genanvendt strand plastic – dette blev annonceret den 19. januar på World Economic Forum i Davos , Schweiz.
First mover
De er den seneste i en række af højt profilerede virksomheder globalt, som ønsker at producere ved plast på en mere bæredygtig måde, som Unilever´s nylige løfte om, at alle deres plastemballage skal være genanvendelige, eller komposterbare i 2025. Sportstøj´s giganten, Adidas´s serie af sneakers blev lavet af havet affald i 2016.
P & G har indgået partnerskab med en genbrugsvirksomhed TerraCycle i USA og et fransk affald og rensning firma Suez, om at udvikle de flasker, som skal være tilgængelige for forbrugerne i Carrefour denne sommer. Virksomheden har endnu ikke meddelt, hvor mange flasker de agter at producere.
TerraCycle, som allerede arbejder med non-profit grupper og organisationer, der udfører strand oprydninger, vil betale for oprydningen af strandene samt leveringen til TerraCycle. Der vil affaldet blive sorteret, for at sortere materialerne. Den resterende plast sendes videre til Suez faciliteter til forarbejdning.
2.600 tons genbrugsplast
P & G sagde også, at ved udgangen af 2018, vil mere end 90 procent af deres hårprodukter på plastflasker, der sælges i Europa – mere end en halv milliard flasker om året, vil indeholde så meget som 25 procent genbrugsplast. Dette vil kræve en levering af 2.600 tons genbrugsplast hvert år, eller så meget som otte fuldt lastet Boeing 747 fly.
Lisa Jennings, vice president, hos Head & Shoulders, og global leder for hårpleje og bæredygtighed hos P & G, sagde i en erklæring, at selskabet mente at de burde være førerne indenfor bæredygtig innovation, og sagde at deres tiltag inden for miljø og bæredygtighed vil opfordre industrien til at gøre det samme.
Forfatter: Redaktionen på ecolove
Kilde: Eco-business