Hvert andet år mødes verdens fødevarevirksomheder i Paris, for at præsentere deres bud på morgendagens madtrends.
SIAL som messen hedder, ligger i en forstad til Paris, og tiltrak mere end 155.000 besøgende fra 194 lande i oktober, da messen blev afholdt.
På messens økologiske afdeling, kunne man finde de danske udstillere, ZoZozial Coffee med koldbrygget kaffe, Mät Energibarer, Is fra Skarø, Coffeebrewer Nordic, Vision Foods Denmark, Original Chia, Woodshade og Ørbæk Bryggeri.
Landbrug & Fødevarer havde deres markedskonsulent Lizzie Andersen med på messen. Her har hun igennem de sidste 10 år, fulgt de danske fødevarevirksomheder. Lizzi Andersen rapporterer, at indenfor økologi var der mange nye innovative produkter og trends at spotte.
Økologi og sundhed er den store vinder
Det er selvfølgelig sundhed, der dominerer de økologiske trends i år. Eller måske lidt ”indbildt sundhed,” som Lizzie Andersen kalder det. Sundhedstrenden handler – ikke overraskende – om at tilføje maden nogle nye egenskaber, eller bytte ingredienser ud med andre typer, der gerne er veganske, lactose, eller glutenfri.
”Der er jo hele listen af light, glutenfri, lactosefri, vegansk, raw og alt det andet. Her er chips næsten uden fedt, wienerbrød med tilsat proteinpulver, og en rawfood pølse uden kød men med pølsekrydderier. Proteiner er også et af de store sundhedshit, der går igen i mange af de nye produkter hernede.”
Focus på emballagen
I de senere år har vi set hvordan miljøet er blevet påvirket af den moderne levevis, så derfor er det ikke underligt at vi nu ser fødevarevirksomhederne, sætte focus på hvordan produkterne er pakket ind. Innovative og æstetiske emballager på produkterne er i høj kurs blandt indkøberne.
”Det er også en udvikling vi kan se derhjemme, at emballagedesignet er vigtigt, og at fødevarerne gerne må være pakket ind i noget luksuriøst. Så det også kan gå som en fin firma eller værtindegave og pynter på hylderne,” fortæller Lizzie Andersen.
Mät som producere et univers af proteinrige produkter, hvor proteinkilden er æg, har netop taget den miljøvenlige indpakning til sig. Sofie Bentzen medejer af Mät fortæller, “De er meget imponerede over emballagen, og det nordiske look den har.”
Sunde drikke på vej op
En anden tendens, som vi blandt andet kan se i gadebilledet herhjemme, er de ikke alkoholiske drikke, som lemonader, juice og sobre vine – alle af høj kvalitet.
Bryggerivirksomheden Ørbæk, der måske herhjemme er bedst kendt for øllen Fynsk Forår og Naturfrisk sodavandene, havde taget juice og sunde rødbede- og ingefærshots med på SIAL.
Ørbæks direktør Niels Rømer oplevede med lidt overraskelse, at ingefæren ikke er opdaget af mange andre markeder.
”I Danmark er det jo kæmpe stort med ingefær, men det er virkelig en nyhed hernede, selv de tyske opkøbere er overraskede over, at ingefæren er kendt for at være sundt, så der har der været meget stor interesse,” fortæller Niels Rømer, der også har en vin med uden alkohol.
Ørbæk har fået mange henvendelser fra bl.a. indkøbere fra lande i mellemøsten, men også Singapore og USA.
Snacking ryder hylderne
Et niceprodukt som snacking, er blevet et hit blandt forbrugerne. De små måltider, som kan komme med på farten og være i en taske er en af de helt store tendenser for tiden.
Også her oplevede Mät stor interesse for deres barer, der indeholder de populære proteiner og er i snackstørrelse.
”Interessen har været overvældende, og vi er virkelig positivt overraskede over opmærksomheden. Vi har fået nogle meget seriøse henvendelser fra kæder og distributører i hele verden,” siger Sofie Bentzen.
Forfatter: redaktionen på ecolove